
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over de producten, het verzenden, de levertijden, betaling, retourneren, herroeping, klachten of garantie? Check dan de veelgestelde vragen hieronder.
Je kunt in het menu 'Vragen?' ook aparte pagina's vinden over deze onderwerpen.
Heb je een vraag over hoe je lid kunt worden? Ga dan naar de pagina 'Lid worden'.
Wil je graag meer weten over de collecties en community? Check dan de pagina 'Collecties & community'.
VRAGEN OVER ARTIKELEN
1. Ontwerp en maak jij de artikelen zelf?
Ja. Alle artikelen in de webshop zijn door mij persoonlijk ontworpen en gemaakt. De prints worden ook in eigen huis gedrukt. Allemaal op kleine schaal, met veel zorg en aandacht en zorgvuldig gekozen materialen.
2. Welke materialen gebruik je voor de prints?
Voor de prints gebruik ik mooi, dik 300-grams verantwoord fine art papier. Het papier heeft een lichte structuur, is naturel wit (geen chemische witmakers) en is zuur- en ligninevrij.
De inkt waarmee wordt gedrukt betreft pigment inkt. Deze inkt geeft mooie, diepe kleuren en vervaagt en verkleurt veel minder snel dan dye inkten. Hoe lang de afdruk zijn oorspronkelijke kleuren behoudt, is afhankelijk van de hoeveelheid licht die de afdruk krijgt en of je het achter glas hangt of niet. Achter glas en met weinig licht behoudt de afdruk langer zijn oorspronkelijke kleuren dan in het volle licht zonder glas.
VRAGEN OVER VERZENDEN & LEVERTIJDEN
1. Naar welke landen verzendt Studio Karakteristique?
Studio Karakteristique verzendt naar adressen in Nederland, België en Duitsland.
2. Wat zijn de verzendkosten?
De verzendkosten voor Nederland zijn
Brievenbuspakjes & kleine pakketjes t/m 3 kg | 5,25 EUR per pakje/pakket |
Pakket t/m 10 kg | 7,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 23 kg | 15,00 EUR per pakket |
De verzendkosten voor België en Duitsland
Brievenbuspakjes & kleine pakketjes t/m 2 kg | 10,00 EUR per pakje/pakket |
Pakket t/m 5 kg | 20,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 10 kg | 25,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 20 kg | 35,00 EUR per pakket |
Alle zendingen wordt standaard verzonden met track & trace.
3. Hoe worden de artikelen verzonden?
De artikelen worden goed beschermd verzonden in een stevige, kartonnen verpakking of envelop. Afhankelijk van wat je bestelt en hoeveel je bestelt, betreft dit een verpakking die door de brievenbus kan of een pakket.
Ik verzend al mijn artikelen met PostNL.
4. Kan ik mijn bestelling naar iemand anders versturen?
Ja, dat kan, zolang het maar een adres binnen Nederland, België of Duitsland is. Je vult dan bij het factuuradres jouw gegevens in en bij het verzendadres het adres van diegene naar wie je het toe wil sturen.
5. Kan ik mijn bestelling ook afhalen?
Nee, dat is niet mogelijk.
Ik heb echt alleen een webwinkel en geen fysieke winkel. Het adres van Studio Karakteristique is alleen een contactadres, geen bezoekadres.
6. Wat is de gemiddelde levertijd?
De gemiddelde levertijd is 3 tot 5 werkdagen (maandag t/m vrijdag).
Weekend- en feestdagen worden niet meegeteld.
Deze levertijd is wellicht iets langer dan je van de meeste webwinkels gewend bent. Dat heeft te maken met het feit dat ik geen grote voorraden aan kan houden en alles in eigen huis ontwerp, maak en druk. Ik doe dit met veel zorg en aandacht en dat kost tijd. Ik hoop op jullie begrip hiervoor.
Track- & trace code
Op het moment dat ik je bestelling aan PostNL overhandig, ontvang je een track- en trace code, waarmee je je bestelling kunt volgen, zodat je weet op welke dag en in welk tijdvak je bestelling bij jou afgeleverd zal worden. Studio Karakteristique is niet aansprakelijk voor eventuele vertraging die wordt veroorzaakt door de post- of pakketbezorgers.
LET OP: deze levertijden zijn indicatief. Je kunt hier geen rechten aan ontlenen. Studio Karakteristique is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van een vertraagde levering van je bestelling.
Niet binnen 3 tot 5 werkdagen geleverd?
Indien ik je bestelling niet binnen 3 tot 5 werkdagen kan leveren, of indien ik je bestelling niet, dan wel slechts gedeeltelijk kan leveren, ontvang je zo spoedig mogelijk van mij een bericht hierover. Je kunt dan in overleg met mij kiezen voor een vervangend artikel (voor het artikel dat niet geleverd kan worden). Je hebt echter in dat geval ook het recht om de bestelling zonder kosten te annuleren. Je hebt geen recht op een schadevergoeding.
7. Ik heb besteld, maar mijn artikelen zijn niet geleverd. Wat nu?
Dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan met het plaatsen van je bestelling of in het verzendproces.
Wel bestelbevestiging ontvangen?
Heb je wel een bevestiging van je bestelling ontvangen? Mail die dan naar: info@studiokarakteristique.nl en dan doe ik mijn uiterste best om je bestelling alsnog naar je toe te sturen.
Geen bestelbevestiging ontvangen?
Heb je geen bevestiging van je bestelling ontvangen? Stuur dan een mail naar bovengenoemd mailadres en vermeld in je mail:
- welke producten je had besteld
- op welke naam je de bestelling hebt gedaan
- de datum en het tijdstip waarop je deze bestelling ongeveer hebt geplaatst
Dan kan ik mijn systemen checken en vertellen wat je het beste kunt doen om alsnog je bestelling geleverd te krijgen.
VRAGEN OVER BETALEN
1. Met welke betaalmethodes kan ik betalen?
Je kunt bij mij met creditcard (American Express, Maestro, Mastercard & Visa), iDeal (alleen in Nederland), Bancontact (België), PayPal, Apple Pay, Google Pay alsook achteraf (met Klarna) betalen.
Ik breng voor geen enkele betaalmethode extra kosten in rekening.
2. Zijn de prijzen inclusief of exclusief BTW?
Alle prijzen in de webshop zijn inclusief BTW. Afhankelijk van het type artikel en de oplage kan het BTW tarief per artikel verschillen. Welke BTW er precies gerekend wordt, zie je bij het afrekenen.
3. Komen er nog verzendkosten bij?
Ja, er komen nog verzendkosten bij.
De verzendkosten voor Nederland
Brievenbuspakjes & kleine pakketjes t/m 3 kg | 5,25 EUR per pakje/pakket |
Pakket t/m 10 kg | 7,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 23 kg | 15,00 EUR per pakket |
De verzendkosten voor België en Duitsland
Brievenbuspakjes & kleine pakketjes t/m 2 kg | 10,00 EUR per pakje/pakket |
Pakket t/m 5 kg | 20,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 10 kg | 25,00 EUR per pakket |
Pakket t/m 20 kg | 35,00 EUR per pakket |
Alle zendingen wordt standaard verzonden met track & trace.
VRAGEN OVER RETOURNEREN & HERROEPING
1. Ik heb een probleem met mijn artikel. Wat nu?
Ik doe mijn uiterste best om het te voorkomen, maar het kan natuurlijk gebeuren dat er een probleem is met een artikel op het moment dat jij het ontvangt.
Vertoont het artikel bij ontvangst gebreken of is er een verkeerd artikel geleverd? Of heb je een ander probleem met een artikel? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met mij op nadat je het probleem hebt geconstateerd. Dit kun je doen door een mail te sturen naar info@studiokarakteristique.nl.
Graag zo duidelijk mogelijk in de mail omschrijven wat er aan de hand is en je ordernummer en naam van het artikel erbij vermelden. Ik zal dan mijn uiterste best doen om het probleem samen met jou op te lossen.
Wettelijke termijn
Bij gebreken of verkeerd geleverde artikelen heb je wettelijk gezien tot uiterlijk 8 weken na ontvangst van je bestelling de tijd dat bij mij te melden.
LET OP: gebreken die zijn ontstaan door jouw toedoen vallen hier niet onder.
Ontstaat er een probleem met het artikel binnen 6 maanden na aankoop van het artikel? En is dit probleem niet ontstaan door onjuist gebruik van het artikel? Check dan de pagina ‘Klachten & garantie’ om te kijken hoe het precies zit met de garantie op je artikel en wanneer je recht hebt op vervanging of reparatie van het artikel.
2. Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen. Kan dat?
Ja, dat kan in de meeste gevallen. Je hebt voor de meeste artikelen tot 14 dagen na aankoop het recht om het artikel zonder opgaaf van reden terug te sturen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Deze periode gaat 1 dag na levering in en eindigt op de 14e dag na levering, ’s avonds om 12 uur. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt deze periode op de volgende werkdag om 12 uur ’s avonds.
Meer informatie over retourneren en dit herroepingsrecht (en welke artikelen hiervan uitgezonderd zijn) vind je op de pagina ‘Retourneren & herroepingsrecht’. Daar vind je ook een stappenplan, indien je gebruik wilt maken van dit recht.
3. Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen, maar het is al langer dan 14 dagen geleden dat ik ze heb besteld. Wat nu?
Dan heb je een geldige reden nodig om ze terug te mogen sturen.
Geldige redenen zijn:
1. Het artikel voldoet niet aan de verwachting
2. Verkeerd artikel geleverd
3. Het artikel is beschadigd
4. Andere reden (graag invullen bij opmerkingen op retourformulier/ herroepingsformulier)
Met ‘het artikel voldoet niet aan de verwachting’ wordt in dit geval bedoeld dat het artikel kwalitatief niet aan de verwachtingen voldoet ten opzichte van de prijs die ervoor gevraagd wordt.
Heb je een geldige reden om je artikel(en) terug te sturen na 14 dagen? Volg dan het stappenplan retourneren. Deze vind je op de pagina 'Retourneren & herroepingsrecht'.
Heb je als reden een ‘andere reden’ (punt 4 van bovengenoemd lijstje) en twijfel je of je een geldige reden hebt? Stuur dan eerst een mail naar info@studiokarakteristique.nl voordat je de artikelen retourneert.
VRAGEN OVER KLACHTEN & GARANTIE
1. Ik heb een klacht. Waar kan ik die indienen?
Ik doe mijn uiterste best om het te voorkomen, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je toch een klacht hebt. Je kunt dan contact met mij opnemen door een mail te sturen naar info@studiokarakteristique.nl. Omschrijf in deze mail je klacht zo duidelijk mogelijk. Ik zal dan samen met jou kijken wat we het beste aan deze klacht kunnen doen.
Contactformulier
In plaats van een mail kun je ook contact met mij opnemen via het contactformulier op mijn site. Dat formulier vind je onderaan de pagina met mijn contactgegevens. Graag duidelijk erbij vermelden dat het om een klacht gaat en je klacht zo duidelijk mogelijk omschrijven.
Termijn
Bij mij ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen (gerekend vanaf de datum van ontvangst) beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal ik binnen maximaal 14 dagen antwoorden met een bericht van ontvangst en een indicatie geven van wanneer je een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
EU platform
Komen we er uiteindelijk samen toch niet uit? Dan kun je je klacht hier aanmelden.
LET OP: dit kan echter alleen nadat je je klacht eerst bij mij hebt gemeld en we er na overleg samen niet uitkomen. Je kunt dus niet rechtstreeks je klacht bij dit platform melden zonder eerst overleg met mij te hebben gehad over je klacht.
2. Zit er garantie op mijn artikel?
Ja. Je hebt op alle artikelen een (wettelijke) garantie van 6 maanden. Dat betekent dat je binnen 6 maanden na aankoop recht hebt op vervanging of reparatie van het artikel indien het kapot gaat en dit niet door jouw toedoen is.
Wat verstaan wij onder kapot gaan?
Onder kapot gaan wordt in dit geval verstaan:
- de kleuren van de afdruk zijn binnen deze 6 maanden zodanig vervaagd dat de afdruk niet meer goed zichtbaar is, terwijl het artikel niet 6 maanden lang overdag in de zon heeft gehangen of gestaan of onjuist is gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal
- materialen van het handgemaakte artikel laten binnen deze 6 maanden los zonder dat je het artikel onjuist hebt gebruikt of gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal
Wat wordt niet verstaan onder kapot gaan?
Wat hier nadrukkelijk niet onder wordt verstaan, is beschadiging van het artikel door onjuist gebruik van het artikel. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- het vervagen van de kleuren van de afdruk doordat het artikel 6 maanden lang overdag in de zon heeft gehangen of gestaan of doordat het onjuist gereinigd is met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal
- het loslaten van materialen van handgemaakte artikelen doordat het op een onjuiste manier is gebruikt of gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal
Ook valt hier niet de natuurlijke slijtage van de materialen onder, zoals bijvoorbeeld het pillen van wol door veelvuldige wrijving als gevolg van het gebruik van het artikel.
Wanneer geldt de garantie niet?
Verder geldt de garantie niet indien:
- jij zelf de geleverde artikelen hebt gerepareerd en/of bewerkt of door derden hebt laten repareren en/of bewerken
- de geleverde artikelen aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig zijn behandeld of in strijd met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn
- de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen
Heb je vragen over de garantie van een bepaald artikel? Stuur dan gerust een mail naar info@studiokarakteristique.nl.
Wil je meer weten over garantie in het algemeen en waar je precies recht op hebt? Dat kunt je nalezen op de site van Consuwijzer.nl.