
Retourneren & herroepingsrecht
Ieder artikel wordt met heel veel zorg en aandacht gemaakt, ingepakt en verzonden. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat er toch een reden is dat je je artikel wilt retourneren.
Hieronder vind je daarom een aantal veelgestelde vragen over wat te doen indien je een probleem hebt met een artikel, alsook meer informatie over het herroepingsrecht en een stappenplan welke je kunt volgen om je artikelen naar mij terug te sturen.
1. Ik heb een probleem met mijn artikel. Wat nu?
Ik doe mijn uiterste best om het te voorkomen, maar het kan natuurlijk gebeuren dat er een probleem is met een artikel op het moment dat jij het ontvangt.
Vertoont het artikel bij ontvangst gebreken of is er een verkeerd artikel geleverd? Of heb je een ander probleem met een artikel? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met mij op nadat je het probleem hebt geconstateerd. Dit kun je doen door een mail te sturen naar info@studiokarakteristique.nl.
Graag zo duidelijk mogelijk in de mail omschrijven wat er aan de hand is en je ordernummer en naam van het artikel erbij vermelden. Ik zal dan mijn uiterste best doen om het probleem samen met jou op te lossen.
Wettelijke termijn
Bij gebreken of verkeerd geleverde artikelen heb je wettelijk gezien tot uiterlijk 8 weken na ontvangst van je bestelling de tijd dat bij mij te melden.
LET OP: gebreken die zijn ontstaan door jouw toedoen vallen hier niet onder.
Ontstaat er een probleem met het artikel binnen 6 maanden na aankoop van het artikel? En is dit probleem niet ontstaan door onjuist gebruik van het artikel? Check dan de pagina ‘Klachten & garantie’ om te kijken hoe het precies zit met de garantie op je artikel en wanneer je recht hebt op vervanging of reparatie van het artikel.
2. Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen. Kan dat?
Ja, dat kan in de meeste gevallen. Je hebt voor de meeste artikelen tot 14 dagen na aankoop het recht om het artikel zonder opgaaf van reden terug te sturen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Deze periode gaat 1 dag na levering in en eindigt op de 14e dag na levering, ’s avonds om 12 uur. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt deze periode op de volgende werkdag om 12 uur ’s avonds.
Meer informatie over dit herroepingsrecht (en waar je meer informatie kunt vinden over welke artikelen hiervan uitgezonderd zijn) vind je verderop op deze pagina onder 'Herroepingsrecht'.
Onder 'Stappenplan retourneren' op deze pagina vind je meer informatie over hoe je de artikelen kunt retourneren, indien je gebruik wilt maken van dit recht.
3. Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen, maar het is al langer dan 14 dagen geleden dat ik ze heb besteld. Wat nu?
Dan heb je een geldige reden nodig om ze terug te mogen sturen.
Geldige redenen zijn:
- Het artikel voldoet niet aan de verwachting
- Verkeerd artikel geleverd
- Het artikel is beschadigd
-
Andere reden (graag invullen bij opmerkingen op retourformulier/ herroepingsformulier)
Met ‘het artikel voldoet niet aan de verwachting’ wordt in dit geval bedoeld dat het artikel kwalitatief niet aan de verwachtingen voldoet ten opzichte van de prijs die ervoor gevraagd wordt.
Heb je een geldige reden om je artikel(en) terug te sturen na 14 dagen? Volg dan het 'Stappenplan retourneren' verderop op deze pagina.
Heb je als reden een ‘Andere reden’ (punt 4 van bovengenoemd lijstje) en twijfel je of je een geldige reden hebt? Stuur dan eerst een mail naar info@studiokarakteristique.nl voordat je de artikelen retourneert.
Herroepingsrecht
Je hebt herroepingsrecht. Dat betekent dat je het recht hebt om jouw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Je hebt na annulering nogmaals 14 dagen om je artikel(en) naar mij terug te sturen. De eerste periode van 14 dagen gaat 1 dag na levering in en eindigt op de 14e dag na levering, ’s avonds om 12 uur (middernacht). Valt deze dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt deze periode op de volgende werkdag om 12 uur ’s avonds (middernacht).
Nu komen echter niet alle artikelen in aanmerking voor herroepingsrecht. Meer informatie over dit herroepingsrecht, de bijbehorende kosten en welke artikelen niet in aanmerking komen voor herroepingsrecht, kun je vinden in artikel 6, 7 en 8 van de algemene voorwaarden van Studio Karakteristique alsook op het retourformulier/ herroepingsformulier (wat je bij mij aan kunt vragen).
Wil je gebruikmaken van je herroepingsrecht en wordt jouw artikel niet uitgesloten van het herroepingsrecht? Volg dan het stappenplan hieronder om je artikel(en) naar mij terug te sturen. Dit stappenplan kun je ook volgen als het al langer dan 14 dagen geleden is dat je je artikel hebt ontvangen.
Stappenplan retourneren
Voordat je het stappenplan hieronder doorleest, zou ik je graag willen vragen: weet je zeker dat je het artikel (of de artikelen) wilt retourneren? Als het een lichte beschadiging heeft opgelopen tijdens de verzending, kun je je ook afvragen: kan ik het accepteren dat het zo gegaan is en dat het artikel er nu zo uitziet?
Of als het artikel niet aan jouw verwachtingen voldoet, kun je je ook afvragen: kan ik mijn verwachtingen bijstellen? Ook zou je je af kunnen vragen: kan ik er iemand anders wel blij mee maken? Geven maakt blij en wellicht verander je er iemands leven in positieve zin mee.
Mocht je toch tot de conclusie komen, dat je je artikel(en) liever terugstuurt, dan kun je dit stappenplan volgen, ook als het al meer dan 14 dagen geleden is dat je je artikel(en) hebt ontvangen.
1. Voordat je een of meerdere artikelen terugstuurt
Voordat je een of meerdere artikelen terugstuurt, graag even het volgende checken:
- Het artikel dient niet door jouw toedoen beschadigd te zijn (onder deze schade wordt ook verstaan: het duidelijk aanwezig zijn van geuren op het artikel, zoals sigarettenrook, geur van een dier of parfum). Is dat wel het geval, dan mag je het artikel wel retour sturen, maar zal de schade in mindering worden gebracht op het terug te betalen bedrag aan jou. Dit uiteraard altijd in overleg met jou.
- Het artikel dient, indien mogelijk, in de originele verpakking van het artikel retour te worden gezonden. Indien niet meer aanwezig, dan graag gebruik maken van een nieuwe, stevige kartonnen envelop (of stevige verzenddoos bij artikelen die niet in een envelop passen). Deze dien je dan zelf aan te schaffen.
- Het artikel dient niet uitgesloten te zijn van het herroepingsrecht. Welke artikelen precies uitgesloten zijn, kun je vinden in artikel 8 van de algemene voorwaarden van Studio Karakteristique.
2. Formulier invullen en opsturen
Om artikelen te retourneren, dien je een retourformulier/herroepingsformulier in te vullen. Deze kun je bij mij aanvragen door een mail te sturen naar: info@studiokarakteristique.nl.
Print dit formulier vervolgens uit en vul (de eerste pagina van) het formulier duidelijk leesbaar in.
Scan het formulier of maak er een duidelijke foto van (check a.u.b. of de tekst goed leesbaar is op de foto).
Mail je scan of je foto van het formulier vervolgens naar naar info@studiokarakteristique.nl met in de onderwerpregel ‘Retourneren [naam van het artikel]’. Voorbeeld: ‘Retourneren Ik ben ik A5-print’. De naam van het artikel kun je vinden in de bevestigingsmail van jouw bestelling of in de webshop.
Meer informatie over het herroepingsrecht, de bijkomende kosten en welke artikelen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht kun je vinden op het retourformulier/herroepingsformulier.
Ook kun je deze informatie vinden in artikel 6, 7 en 8 van de algemene voorwaarden van Studio Karakteristique.
Zodra ik het formulier in goede orde ontvangen heb, stuur ik een bevestiging van ontvangst per mail.
LET OP: is het langer dan 14 dagen geleden dat je je artikelen hebt ontvangen? Dan dien je een geldige reden voor het retourneren van je artikel(en) in te vullen op het retourformulier/herroepingsformulier. Dit kun je doen door de retourcode in te vullen. Indien je deze niet op het formulier invult, kan ik de artikelen niet retour nemen.
Kies je retourcode 4 (‘Andere reden’) en twijfel je of jouw reden wel een geldige reden is? Neem dan eerst contact met mij op. Je kunt dit doen door een mail te sturen naar info@studiokarakteristique.nl.
3. Zodra je een ontvangstbevestiging van mij hebt ontvangen
Zodra je van mij een bericht hebt ontvangen waarin ik bevestig, dat ik je aanmelding voor het retourneren van een artikel in goede orde heb ontvangen, kun je de artikelen klaarmaken voor retourneren.
Verpak de artikelen in de originele verpakking indien mogelijk. Is de originele verpakking niet meer aanwezig, dan graag gebruik maken van een nieuwe, stevige kartonnen envelop (of stevige verzenddoos bij artikelen die niet in een envelop passen). Deze dien je dan zelf aan te schaffen.
4. Adresseren
Knip de adresstrook op het retourformulier/herroepingsformulier uit en plak het goed vast op de doos of envelop.
Tip: plak er brede, goed plakkende, transparante tape overheen, zodat het adres altijd goed leesbaar blijft.
5. Frankeer de kartonnen envelop of het pakket
Frankeer de kartonnen envelop of het pakket voldoende (let op het gewicht en de grootte) en breng het naar de brievenbus of het PostNL servicepunt bij jou in de buurt.
De kosten van de retourzending zijn voor eigen rekening, behalve wanneer er sprake is van een gebrek aan het artikel bij ontvangst of een verkeerd geleverd artikel.
LET OP: verzending van je retourartikel(en) dient binnen 14 dagen na het versturen van je retourformulier/herroepingsformulier te gebeuren.
Bij onvoldoende gefrankeerde retourzendingen zullen de kosten hiervan in mindering gebracht worden op het terug te storten bedrag.
Alleen de verzendkosten van retourzendingen van artikelen met een gebrek bij ontvangst, alsook de verzendkosten van retourzendingen van verkeerd geleverde artikelen zijn voor rekening van mij. Dit bedrag wordt dan opgeteld bij het terug te storten bedrag.
LET OP: jij bent verantwoordelijk voor eventuele schade tijdens het terugsturen van het artikel, alsook voor het kwijtraken van het artikel tijdens verzenden. Een stevige, goed dichtgemaakte verzenddoos of envelop alsook een bewijs van verzenden is dus aan te raden.
6. Zodra je retourartikel(en) in goede orde door mij is/zijn ontvangen
Zodra ik je artikelen in goede orde terug heb ontvangen of je een sluitend bewijs van verzending aan mij kunt laten zien bij kwijtraken tijdens verzenden, stort ik het afgesproken bedrag binnen 14 dagen terug op jouw bankrekening.
In het geval van schade die is ontstaan tijdens de bedenktijd, zal deze schade in mindering worden gebracht op het terug te storten bedrag.
Ook bij onvoldoende gefrankeerde retourzendingen zullen de kosten hiervan in mindering gebracht worden op het terug te storten bedrag. Dit uiteraard altijd in overleg met jou.
Alleen de verzendkosten van retourzendingen van artikelen met een gebrek bij ontvangst, alsook de verzendkosten van retourzendingen van verkeerd geleverde artikelen zijn voor rekening van mij en zullen bij het terug te storten bedrag worden opgeteld.
Heb je voor achteraf betalen gekozen en nog niet betaald? Dan breng ik het bedrag van je retour in mindering op die factuur.
Tot zover het stappenplan voor het retourneren van je artikel(en).
Vragen?
Heb je nog vragen over dit stappenplan? Stuur mij gerust een mail: info@studiokarakteristique.nl.
Meer informatie over het herroepingsrecht, de bijbehorende kosten en welke artikelen niet in aanmerking komen voor herroepingsrecht, kun je vinden in artikel 6, 7 en 8 van de algemene voorwaarden van Studio Karakteristique alsook op het retourformulier/herroepingsformulier zelf.
Voor meer informatie omtrent het herroepingsrecht in het algemeen, kun je ook kijken op de website van Consuwijzer.nl.