Retourneren & herroepingsrecht
Ieder artikel wordt met heel veel zorg en aandacht gemaakt, ingepakt en verzonden. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat er toch een reden is dat je je artikel wilt retourneren. Hieronder vind je meer informatie over hoe je je artikel(en) dan kunt retourneren of herroepen.
![]()
Ik heb een probleem met mijn artikel, wat nu?
Ik doe mijn uiterste best om het te voorkomen, maar het kan natuurlijk gebeuren dat er een probleem is met een artikel op het moment dat jij het ontvangt.
Vertoont het artikel bij ontvangst gebreken of is er een verkeerd artikel geleverd? Of heb je een ander probleem met een artikel? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met mij op nadat je het probleem hebt geconstateerd.
Dit kun je doen door een mail te sturen naar: info@studiokarakteristique.nl.
In die mail graag zo duidelijk mogelijk omschrijven wat er aan de hand is en daarbij vermelden:
👉 je ordernummer
👉 de naam van het artikel
Ik zal dan mijn uiterste best doen om het probleem samen met jou op te lossen.
Wettelijke termijn
Bij gebreken of verkeerd geleverde artikelen heb je wettelijk gezien tot uiterlijk 8 weken na ontvangst van je bestelling de tijd dat bij mij te melden.
☝️ LET OP: gebreken die zijn ontstaan door jouw toedoen vallen hier NIET onder.
Ontstaat er een probleem met het artikel binnen 6 maanden na aankoop van het artikel? En is dit probleem niet ontstaan door onjuist gebruik van het artikel? Check dan de paragraaf ‘Klachten & garantie’ op deze pagina om te kijken hoe het precies zit met de garantie op je artikel en wanneer je recht hebt op vervanging of reparatie van het artikel.
Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen. Kan dat?
Ja, dat kan in de meeste gevallen. Je hebt voor de meeste artikelen tot 14 dagen na aankoop het recht om het artikel zonder opgaaf van reden terug te sturen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Deze periode gaat 1 dag na levering in en eindigt op de 14e dag na levering, ‘s avonds om 12 uur. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt deze periode op de volgende werkdag om 12 uur ’s avonds.
Meer informatie over dit herroepingsrecht vind je in de paragraaf ‘Herroepingsrecht’ (op deze pagina).
Onder ‘Stappenplan retourneren’ op deze pagina vind je meer informatie over hoe je je artikelen kunt retourneren, indien je gebruik wilt maken van dit recht.
Ik wil graag mijn artikel(en) terugsturen, maar het is al langer dan 14 dagen geleden dat ik ze heb besteld. Wat nu?
Dan heb je een geldige reden nodig om ze terug te mogen sturen.
Geldige redenen om artikelen terug te sturen als het langer dan 14 dagen geleden is dat je ze hebt besteld, zijn:
- Het artikel voldoet niet aan de verwachting
- Verkeerd artikel geleverd
- Het artikel is beschadigd
- Andere reden (graag invullen bij opmerkingen op het retour-/herroepingsformulier)
Met het ‘artikel voldoet niet aan de verwachting’ wordt in dit geval bedoeld dat het artikel kwalitatief niet aan de verwachtingen voldoet ten opzichte van de prijs die ervoor gevraagd wordt.
Heb je een geldige reden om je artikel(en) terug te sturen na 14 dagen? Volg dan het ‘Stappenplan retourneren’ (verderop op deze pagina).
Heb je als reden een ‘Andere reden’ (punt 4 van bovengenoemd lijstje) en twijfel je of je een geldige reden hebt? Stuur dan eerst een mail naar Studio Karakteristique voordat je de artikelen retourneert. Je kunt die mail sturen naar: info@studiokarakteristique.nl.
Herroepingsrecht
Je hebt herroepingsrecht. Dat betekent dat je het recht hebt om jouw bestelling te annuleren tot 14 dagen na ontvangst, zonder opgave van reden. Je hebt na die annulering nogmaals 14 dagen om je artikel(en) naar mij terug te sturen.
De eerste periode van 14 dagen gaat 1 dag na levering in en eindigt op de 14e dag na levering ‘s avonds om 12 uur (middernacht). Valt deze dag in het weekend of op een feestdag, dan eindigt deze periode op de volgende werkdag om 12 uur ’s avonds (middernacht).
Zorgvuldigheid
Binnen die eerste 14 dagen na aankoop dien je zorgvuldig om te zijn gegaan met het artikel en de bijbehorende verpakking. Je dient het slechts in die mate uitgepakt en gebruikt te hebben om te kunnen beoordelen of je het artikel wenst te behouden.
Indien je van het herroepingsrecht gebruik maakt, dien je het artikel met al het geleverde toebehoren en indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele staat en verpakking aan Studio Karakteristique te retourneren, conform de door Studio Karakteristique verstrekte redelijke en duidelijke instructies op deze pagina / het retourneringsformulier.
Kenbaar maken
Wanneer je gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht, ben je verplicht dit binnen 14 dagen na ontvangst van het artikel kenbaar te maken aan Studio Karakteristique. Dit dien je te doen door middel van het invullen en ondertekenen van (de laatste pagina van) het retourneringsformulier en deze op te sturen naar:
Studio Karakteristique
Goudenregenstraat 3
3281 CH NUMANSDORP
Of het ingevulde en ondertekende formulier te mailen naar: info@studiokarakteristique.nl.
Nadat je bij Studio Karakteristique kenbaar hebt gemaakt gebruik te willen maken van je herroepingsrecht, dien je het artikel / de artikelen binnen 14 dagen (na het kenbaar maken) terug te sturen naar Studio Karakteristique:
Studio Karakteristique
Goudenregenstraat 3
3281 CH NUMANSDORP
Je dient daarbij te kunnen bewijzen dat de geleverde artikelen op tijd zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door een bewijs van verzending.
☝️ LET OP
Indien je NIET binnen 14 dagen na aankoop kenbaar hebt gemaakt dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht of indien je NIET tijdig je artikel(en) hebt teruggestuurd zoals hierboven omschreven, VERVALT je herroepingsrecht en is de koop een feit.
Kosten in geval van herroeping
Indien je gebruik maakt van je herroepingsrecht, komen de kosten voor het terugsturen van de artikel(en) voor jouw rekening.
Indien je al betaald hebt voor de/het artikel(en), zal Studio Karakteristique dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen aan jou.
☝️ LET OP: voorwaarde hierbij is wel dat het artikel reeds terug is ontvangen door Studio Karakteristique of dat je een sluitend bewijs van complete terugzending kunt overleggen. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door jou is gebruikt bij betaling, tenzij je toestemming hebt gegeven voor een andere betaalmethode.
Bij beschadiging van het artikel door onzorgvuldige omgang van jou bent je zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het artikel. Onder beschadiging wordt in het geval van Studio Karakteristique ook verstaan: schade door geuren (zoals sigarettenrook, parfum of andere duidelijk aanwezige geuren).
Uitsluiten herroepingsrecht
Voor een aantal producten en diensten geldt dat ze zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Deze uitsluiting geldt alleen indien dit duidelijk is vermeld in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument (op maat gemaakte producten);
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- voor losse kranten of tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
- voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
LET OP: alle bestanden die Studio Karakteristique als download aanbiedt, vallen hier ook onder. Deze kunnen vanwege het feit dat ze digitaal worden verstuurd NIET worden herroepen of geretourneerd. Bij het kopen van een download dien je voordat je betaalt akkoord te gaan met het afstand doen van je herroepingsrecht en het feit dat je de download niet kunt retourneren.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
KLACHTEN & GARANTIE
Ik doe mijn uiterste best om het te voorkomen, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je toch een klacht hebt. Je kunt dan contact met mij opnemen door een mail te sturen naar: info@studiokarakteristique.nl.
Omschrijf in deze mail je klacht zo duidelijk mogelijk. Ik zal dan samen met jou kijken wat we het beste aan deze klacht kunnen doen.
In plaats van een mail, kun je ook contact opnemen met mij via het contactformulier op mijn site. Dat formulier vind je onderaan de pagina met mijn contactgegevens. Graag duidelijk erbij vermelden dat het om een klacht gaat en je klacht graag zo duidelijk mogelijk omschrijven.
Bij mij ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen (gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht) beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal ik binnen maximaal 14 dagen antwoorden met een bericht van ontvangst en een indicatie geven van wanneer je een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Komen we er uiteindelijk samen toch niet uit? Dan kun je je klacht aanmelden bij Consumer Redress in the EU (consumer-redress.ec.europa.eu/index_nl). Dit kan alleen nadat je je klacht eerst bij mij hebt gemeld en we er na overleg samen niet uitkomen. Je kunt dus niet rechtstreeks je klacht bij dit platform melden zonder eerst overleg met mij te hebben gehad over je klacht.
Zit er garantie op mijn artikel?
Ja. Je hebt op alle artikelen een (wettelijke) garantie van 6 maanden. Dat betekent dat je binnen 6 maanden na aankoop recht hebt op vervanging of reparatie van het artikel indien het kapot gaat en dit niet door jouw toedoen is.
Wat verstaat Studio Karakteristique onder kapot gaan?
Onder kapot gaan wordt verstaan:
- De kleuren van de afdruk zijn binnen deze 6 maanden zodanig vervaagd dat de afdruk niet meer goed zichtbaar is, terwijl het artikel niet 6 maanden lang overdag in de zon heeft gehangen of gestaan of onjuist is gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal;
- Materialen van het handgemaakte artikel laten binnen deze 6 maanden los zonder dat je het artikel onjuist hebt gebruikt of gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal.
Wat verstaat Studio Karakteristique NIET onder kapot gaan?
Wat nadrukkelijk NIET onder kapot gaan wordt verstaan, is beschadiging van het artikel door onjuist gebruik van het artikel. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Het sterk vervagen van de kleuren van de afdruk doordat het artikel 6 maanden lang overdag in de zon heeft gehangen of gestaan of doordat het onjuist gereinigd is met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal;
- Het loslaten van materialen van handgemaakte artikelen doordat het op een onjuiste manier is gebruikt of gereinigd met reinigingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het desbetreffende materiaal;
- De natuurlijke slijtage van de materialen, zoals het pillen van wol door veelvuldige wrijving als gevolg van het gebruik van het artikel.
Wanneer geldt de garantie niet?
Verder geldt de garantie niet, indien:
- Jij zelf de geleverde artikelen hebt gerepareerd en/of bewerkt of door derden hebt laten repareren en/of bewerken;
- De geleverde artikelen aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig zijn behandeld of in strijd met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
- De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Vragen?
Heb je vragen over de garantie van een bepaald artikel? Stuur dan gerust een mail naar: info@studiokarakteristique.nl.
Consuwijzer
Wil je meer weten over de garantie in het algemeen en waar je precies recht op hebt? Dat kun je nalezen op de site van consuwijzer.nl.
Stappenplan retourneren
Voordat je dit stappenplan doorleest, zou ik je willen vragen: weet je zeker dat je het artikel (of de artikelen) wilt retourneren? Of kun je het accepteren dat het zo gegaan is en dat het artikel er nu zo uitziet? Of als jij er niet blij mee bent: kun je er wellicht iemand anders wel blij mee maken? Je verandert er misschien iemands leven in positieve zin mee.
Mocht je toch tot de conclusie komen, dat je je artikel(en) liever terugstuurt, dan kun je dit stappenplan volgen, ook als het al meer dan 14 dagen geleden is dat je je artikel(en) hebt ontvangen.
STAP 1 - Voordat je een of meerdere artikelen terugstuurt
Voordat je een of meerdere artikelen terugstuurt, graag even het volgende checken:
- Het artikel is niet door jouw toedoen beschadigd (dit is inclusief het duidelijk aanwezig zijn van geuren op het artikel, zoals sigarettenrook, geur van een dier of parfum). Is dat wel het geval, dan mag je het artikel wel retour sturen, maar zal de schade in mindering worden gebracht op het terug te betalen bedrag aan jou. Dit uiteraard altijd in overleg met jou.
- Het artikel dient, indien mogelijk, in de originele verpakking van het artikel retour te worden gezonden. Indien niet meer aanwezig, dan graag gebruik maken van een nieuwe, stevige kartonnen envelop (of stevige verzenddoos bij artikelen die niet in een envelop passen). Deze dien je dan zelf aan te schaffen.
- Het artikel dient niet uitgesloten te zijn van herroepingsrecht. Zie de paragraaf ‘Uitsluiten herroepingsrecht’ voor de artikelen die uitgesloten zijn.
STAP 2 - Formulier invullen en opsturen om retour / herroeping aan te melden
Om artikelen te kunnen retourneren, dien je (de laatste pagina van) het retourformulier / herroepingsformulier in te vullen om het bij mij aan te melden VOORDAT je artikelen terug kunt sturen.
Print dat formulier uit en vul het duidelijk leesbaar in en onderteken het (alleen de laatste pagina van het document).
Scan het formulier vervolgens in of maak er een duidelijke foto van (check a.u.b. voor het versturen van de foto of de tekst goed leesbaar is op de foto).
Mail je scan of je foto van het formulier vervolgens naar: info@studiokarakteristique.nl met in de onderwerpregel: ‘Retourneren + naam van het artikel’. Voorbeeld: ‘Retourneren Ik ben ik - A5-print’. De naam van het artikel kun je vinden in de bevestigingsmail van jouw bestelling of in de webshop.
Je mag het ingevulde en ondertekende formulier ook opsturen naar:
Studio Karakteristique
Goudenregenstraat 3
3281 CH NUMANSDORP
👉 Tip: vraag een verzendbewijs, zodat je kunt aantonen dat je het hebt opgestuurd.
Zodra ik het formulier in goede orde heb ontvangen, stuur ik een bevestiging van ontvangst per mail. Zodra je bericht van mij hebt ontvangen waarin ik bevestig dat ik je aanmelding voor het retourneren van een artikel in goede orde heb ontvangen, kun je de artikelen klaarmaken voor retourneren. Hoe je dat doet, lees je in de volgende stap.
STAP 3 - Artikelen klaarmaken voor retourneren
-
Verpak de artikelen in de originele verpakking, indien mogelijk. Is de originele verpakking niet meer aanwezig? Dan graag gebruik maken van een nieuwe, stevige kartonnen envelop (of stevige verzenddoos bij artikelen die niet in een envelop passen). Deze dien je dan zelf aan te schaffen. LET OP: jij bent verantwoordelijk voor eventuele schade tijdens het terugsturen van het artikel, alsook voor het kwijtraken van het artikel tijdens verzenden. Een stevige goed dichtgemaakte verzenddoos of envelop alsook een bewijs van verzenden is dus aan te raden.
- Print en knip de adresstrook uit en plak deze goed vast op de doos of envelop. Plak er brede, goed plakkende, transparante tape overheen, zodat het adres altijd goed leesbaar blijft. Je vindt deze adresstrook in het retourneringsformulier.
- Frankeer de kartonnen envelop of het pakket voldoende (let op het gewicht en de grootte). Breng het naar de brievenbus of het PostNL servicepunt bij jou in de buurt. De kosten van de retourzending zijn voor jouw rekening, behalve wanneer er sprake is van een gebrek aan het artikel bij ontvangst of een verkeerd geleverd artikel. LET OP: verzending van je retourartikel(en) dient binnen 14 dagen na het versturen van je retourformulier/herroepingsformulier te gebeuren. Bij onvoldoende gefrankeerde retourzendingen zullen de kosten hiervan in mindering gebracht worden op het terug te storten bedrag.
STAP 4 - Terugstorten bedrag
Zodra ik je artikel(en) in goede orde terug heb ontvangen (of je een sluitend bewijs van verzending aan mij kunt laten zien bij kwijtraken tijdens verzending), stort ik het afgesproken bedrag binnen 14 dagen terug op jouw bankrekening.
In het geval van schade die is ontstaan tijdens de bedenktijd, zal deze schade in mindering worden gebracht op het terug te storten bedrag.
Ook bij onvoldoende gefrankeerde retourzendingen zullen de kosten hiervan in mindering gebracht worden op het terug te storten bedrag. Dit uiteraard altijd in overleg met jou.
Alleen de verzendkosten van retourzendingen van artikelen met een gebrek bij ontvangst, alsook de verzendkosten van retourzendingen van verkeerd geleverde artikelen zijn voor rekening van mij en zullen bij het terug te storten bedrag worden opgeteld.
Heb je voor achteraf betalen gekozen en nog niet betaald? Dan breng ik het bedrag van je retour in mindering op die factuur.
Vragen?
Heb je nog vragen over dit stappenplan? Stuur me gerust een mail: info@studiokarakteristique.nl.
Retourneringsformulier
Het formulier dat je dient te gebruiken om de artikelen terug te sturen naar Studio Karakteristique vind je op de laatste pagina van dit PDF document:
👉 Retourneringsformulier Studio Karakteristique
Je kunt dit formulier ook gebruiken indien je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht.
In dit PDF document staat ook alle informatie vermeld die je op deze pagina vindt, inclusief het stappenplan. Het formulier dat je dient te gebruiken om je artikelen terug te sturen, vind je op de laatste pagina van dit document.
Vragen?
Heb je nog vragen over retourneren, herroeping of garantie? Of een klacht? Stuur dan een mail naar: info@studiokarakteristique.nl.